SİSBİS

SİSBİS Nedir?

Sigorta Suistimalleri Bilgi Paylaşım Sistemi (SİSBİS), üçüncü şahıslardan ve sigorta şirketlerinden sağlanan "Yanlış Sigorta Uygulamaları" ve sigorta suistimaline konu olabilecek verilerin tutulduğu merkezi bir veri tabanıdır.

Sigorta Suistimali: Haksız kazanç elde etmek amacıyla Sigorta şirketinin kararını etkileyecek şekilde bilgi veya belgelerin saklanması, değiştirilmesi ya da kasıtlı olarak maniple edilmesidir. Yanlış Sigorta Uygulamaları: Sigorta mevzuatına göre; Yanlış Sigorta Uygulaması, sigorta ilişkisi içerisindeki tarafların ya da bu ilişkide rol oynayan kişilerin bir veya birkaçının haksız menfaat sağlanmasına yönelik yapılan her türlü fiili ifade eder.

SİSBİS; oto, yangın, mühendislik, nakliyat, sağlık, hayat, ferdi kaza, bireysel emeklilik, tarım sigortaları vb. tüm sigorta dallarını kapsar.

SİSBİS'in Amacı Nedir?

Sigorta Şirketleri İçin;

  • Sigorta suistimali kaynaklı finansal kaybın azaltılması.
  • Risklerin teminat kapsamına alınıp alınmaması konusunda fikir vermesi.
  • Risklerin fiyatlanması konusunda daha doğru karar alma imkanı sağlaması.
  • Suistimal yapmaya yatkın kişilerin hareket alanlarını kısıtlayarak, suistimalin önüne geçilmesi veya azaltılması.
  • Suistimalin tespit edilmesi ve önlenmesi ile sigorta sistemine olan güvenin arttırılması.

Sigortalılar İçin;

  • ​Dürüst sigortalının haklı menfaatlerinin korunması.
  • Prim maliyetlerinin düşürülmesi.

Sigortalıların ve Sigorta Şirketlerinin Paylaşabileceği Sigorta Sahtekarlığı Durumu Örnekleri

  • Mahkemede karara bağlanmış suistimal durumları.
  • Savcılık soruşturmasına konu hasar başvuru durumları.
  • Şirketçe ortaya çıkarılan suistimal durumlarında sigortalıdan feragatname alındığı durumlar;
    • Sahte belgeli hasar başvuruları,
    • Gerçek dışı beyana dayalı şüpheli hasar başvuruları, yalan beyan tespiti (mevcut hastalığın bildirilmemesi gibi),
    • Hasardan sonra poliçe düzenlenmesi durumu,
    • Alkol / yetersiz ehliyet nedeniyle sürücü değişikliği tespiti,
    • Kurgu hasar tespiti (Giydirme hasar, yanaştırma hasar gibi).
  • Sahte hasar şüphesi ile reddedilen ve sigortalının şirketi dava ettiği durumlar.
  • Alkollü araç kullanımına ilişkin durumlar (Alkollü araç kullanımı nedeniyle reddedilen durumlarda sürücü riski bilgileri paylaşımı).
  • Sürücü bilgilerine ilişkin durumlar, (Yetersiz sürücü belgesi nedeniyle reddedilen durumlarda sürücü riski bilgileri paylaşımı).
  • Şirketlerin sahtekarlık şüphesiyle ek araştırma gereksinimi duyduğu durumlar.
  • Sigortalı tarafından yapılan temaruz (hastaymış gibi gösterme) girişimleri.
  • Kasıtlı zarar (mala veya cana zarar verme).
  • Hizmet sağlayıcı kurum tarafından yapılan suiistimaller.
  • Aynı hasara ilişkin birden fazla ve /veya mükerrer kurumdan tazminat talep edilmesi.

Yanlış Sigorta Uygulamaları Bilgilendirmesi Hakkında

Sigortalı/Sigorta Ettiren/Lehdar/Hak Sahibi sıfatına haiz olduğunuz sigorta ilişkisinde tarafınıza ya da üçüncü şahıslara haksız menfaat sağlamaya yönelik herhangi bir eyleme sebebiyet vermeniz durumunda tazminatı eksik alma veya alamama halleri ortaya çıkabileceği gibi Türk Ceza Kanunu ile 30 Nisan 2011 tarih ve 27920 sayılı Resmi Gazetede (Güncelleme RG 8.1.2016-29587) yayımlanan "Yanlış Sigorta Uygulamalarının Tespiti, Bildirimi, Kaydı ve Bu Uygulamalarla Mücadele Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik" hükümleri çerçevesinde işlem tesis edilecektir.

×

SİGORTA BİLGİ VE GÖZETİM MERKEZİ
KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI HAKKINDA AYDINLATMA METNİ


Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) olarak 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nda tanımlı veri sorumlusu sıfatıyla işlediğimiz kişisel verilerin güvenliğine önem veriyoruz. Bu nedenle sizleri kişisel verilerin işlenmesine ilişkin olarak bilgilendirmek isteriz.

KİŞİSEL VERİLERİNİZİN İŞLENME AMACI VE HUKUKİ SEBEBİ

Kişisel veriler, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve ikincil düzenlemelere uygun olarak aşağıda belirtilen amaçlar ve hukuki sebepler çerçevesinde işlenmektedir: Bu kapsamda https://siseb.sbm.org.tr adresinde bulunan “Suistimal Bildir” sekmesinden kimlik bilgilerinizi gizlemeden suistimal bildiriminde bulunmak üzere formu doldurmanız durumunda “kimlik, iletişim” kategorilerindeki kişisel verileriniz “suiistimal bildiriminde bulunduğunuz olaya ilişkin iletmiş olduğunuz bilgi ve belgeler, suistimal bildirimin kim tarafından yapıldığının tespit edilmesi ve yapılan suistimal bildirimi konusunda yapılacak araştırma ve soruşturmalarda tarafınızla iletişim kurulması, tarafınızdan detaylı bilgi temin edilmesi, iç denetim, soruşturma, istihbarat faaliyetlerinin yürütülmesi” amaçlarıyla 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Yönetmeliği, Sigortacılık Verilerinin Toplanması, Saklanması ve Paylaşılmasına Dair Yönetmelik, Yanlış Sigorta Uygulamalarının Tespiti, Bildirimi, Kaydı ve Bu Uygulamalarla Mücadele Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik uyarınca 6698 sayılı Kanun’un 5/2-a “Kanunlarda açıkça öngörülmesi”, 5/2-ç “Veri sorumlusunun hukuki yükümlülüğünü yerine getirebilmesi için zorunlu olması”, 5/2-e “Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olması.” hukuki sebeplerine dayalı olarak işlenecektir.

KİŞİSEL VERİLERİN AKTARILMASI

SBM kişisel verileri, yukarıda belirtilen amaçlar doğrultusunda 6698 sayılı Kanun’un 5’inci maddesi kapsamında soruşturma yapılması gereken durumlarda araştırmacılar, emniyet teşkilatı ve adli merciler ile ayrıca gerekmesi veya talep edilmesi durumunda Hazine ve Maliye Bakanlığı, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği veya kanunen yetkili kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili sigorta şirketleri ile 6698 sayılı Kanun’un 8’inci ve 9’uncu maddelerine uygun olarak paylaşılabilir.

KİŞİSEL VERİLERİN TOPLANMA YÖNTEMLERİ

SBM kişisel verileri, 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Yönetmeliği ile Sigortacılık Verilerinin Toplanması, Saklanması ve Paylaşılmasına Dair Yönetmelik kapsamında sigorta şirketlerinden, kanunen yetkili kamu kurumlarından ve tarafınızca bilgilerinizin beyan edilmesi suretiyle tarafınızdan toplamaktadır. Bunun yanı sıra başka yöntemlerle SBM ile iletişime geçerek açıklandığı durumlarda da kişisel veriler toplanmaktadır.

KİŞİSEL VERİLERİN SAKLANMASI

Kişisel veriler, 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Yönetmeliği, Sigortacılık Verilerinin Toplanması, Saklanması ve Paylaşılmasına Dair Yönetmelik, Yanlış Sigorta Uygulamalarının Tespiti, Bildirimi, Kaydı ve Bu Uygulamalarla Mücadele Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik ve ilgili diğer yasal düzenlemeler kapsamında belirlenen süreler boyunca işlenecek ve sınırlı süre muhafaza edilecektir.

KİŞİSEL VERİLERİNİZE İLİŞKİN HAKLARINIZ

Veri sahibi olarak SBM’ye başvurarak Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun “İlgili Kişinin Hakları” başlıklı 11’inci maddesinden kaynaklanan tüm haklarınızı talep etme hakkında sahipsiniz.

Bu kapsamda aşağıda bulunan "Veri Sahibi Başvuru Formu" nu doldurarak;

  • Veri Sahibi'nin şahsen başvurusu* ile,
  • Noter vasıtasıyla*,
  • İadeli taahhütlü posta yoluyla kimlik doğrulamak suretiyle*,
  • Kayıtlı Elektronik Posta yoluyla** başvurabilirsiniz,

* “Veri Sahibi Başvuru Formu” zarfının üzerine “Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Kapsamında Bilgi Talebi” yazarak aşağıda yazılı adrese postalamak veya
** sbm@hs03.kep.tr adresi üzerinden konu kısmına “Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Bilgi Talebi” yazmak suretiyle iletebilir.

Detaylı bilgi için https://siseb.sbm.org.tr adresinde bulunan Kişisel Verilerin Korunması Politikamızı inceleyebilirsiniz.

Veri Sahibi Başvuru Formu (PDF)

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi

Nida Kule Göztepe İş Merkezi
Merdivenköy Mah. Bora Sok. No: 1 Kat: 21
34732 Kadıköy / İSTANBUL
VKN (Vergi Kimlik No): 859 040 17 41
Vergi Dairesi: Erenköy